CataloniëEn Català

De Alexander-techniek van Victor Pedrol

Opnieuw beginnen?

Hoe moet je je trekzak nou eigen vasthouden, zonder spierklachten? Victor Pedrol instrueert Helma.
  • Hoe moet je je trekzak nou eigen vasthouden, zonder spierklachten? Victor Pedrol instrueert Helma.
Foto: Eduard Bekker

Eigenlijk zou de eerste trekzakles moeten bestaan uit het geven van de instructie hoe je nog je trekharmonica precies vast moet houden. Onze groepsdocent, de Catalaan Victor Pedrol, legde het uit en het was duidelijk: we deden het niet goed.

18 mei 2015
door Eduard Bekker

Zelf heeft gebruikt hij twee schouderbanden, die hij op zijn rug vastgespt met een extra elastische tussenband. Dit zorgt dat je banden niet afzakken. Als je band dreigt af te zakken, bedreigt dat niet alleen je spel, maar je loopt ook nog eens het risico, dat je een blessure oploopt, door met je schouder te manoevreren om dat tegen te gaan.

(Overigens was Victor verbaasd dat ik slechts één schouderband gebruik. Zelf probeerde hij het ook, maar vond het minder geslaagd. Hij veroordeelde het echter niet, omdat hij zag dat ik het instrument daardoor toch goed kon fixeren zonder krampachtig te zijn. Bovendien kun je daarmee een buikje wat beter verbergen.)

Alexandertechniek

Victor Pedrol geeft instructies volgens de Alexandertechniek. Hierbij is de juiste houding dat je je linker hand tot aan je elleboog laat hangen en de balg zo horizontaal mogelijk houdt. Dit kan door tijdens het spelen je linker hand zo te draaien, zoals je een kraan dichtdraait: je fixeert zo je hand met je rug tegen de riem en de muis van je hand tegen de kast. Je vingers moeten dan geheel vrij zijn.
Je rechter arm heeft juist veel meer ruimte nodig: elleboog naar rechts, zodat je rechterhand niet knikt bij je pols als je je hand boven de knoppen houdt. Je vinger drukken dan gekromd de knoppen aan.
In het komende (of daarop volgende) Diatonisch Nieuwsblad - lees dit blad! - zal Victor Pedrol wat uitgebreider hierop in gaan.

  • Victor Pedrol maakte accoordenschema’s inzichtelijk middels een tabel. Ook staat daarin waar je rechts twee vingers moet plaatsen om bij begeleiding het akkoord te versterken.
    Bekijk of Download dit document.
De workshop van Victor Pedrol.
  • De workshop van Victor Pedrol.
Foto: Rob Verweij

Krachtig en Helder

 
Denkend aan onze workshop bij Victor heb ik de volgende belangrijke dingen ‘meegenomen’:
Niet het aanleren van een nieuw stukje was hoofdmoot, maar ook de manier waarop klanken uit de trekharmonica komen. Krachtig en helder, zowel bij duwen alsook bij het uittrekken van de balg.
Verder was er aandacht voor luisteren naar elkaar: dat kwam tot uiting door het spelen van canons. Dat was bovendien ook erg leuk om te doen. Net als het improviseren met losse noten door elkaar. Dat vereiste weer goed opletten op de bewegingen van de 'dirigent', die aangaf welke klanken we konden spelen; hard, zacht, lang, kort op bas- of diskant.
Bij dit alles was er veel aandacht voor de manier waarop we de trekharmonica vasthouden ; bijv. de elleboog op z'n plaats houden aan de baskant.
Het was een bijzondere workshop. Ik heb er veel van opgestoken.

Yvonne Stabij


Bericht van een van onze sponsoren op Facebook:     
> Zweverink Muziek
Steun De Harmonicahoek Naar boven Terug   > Trek er es Uut     > Nieuwsarchief       > Nieuws uit 2015         > Impressies           > Groepsverslagen             > Les van Victor Pedrol

Google Analytics Alternative