TablEdit-bewerkingen van de Harmonicahoek

De Harmonicahoek gebruikt het programma ‘TablEdit’ om bladmuziek te noteren. Het is een draak van een muziekprogramma, maar wel redelijk betaalbaar en krachtig. Uiteindelijk doet het wel wat je wilt. Dankzij Gert-Jan Kamphorst uit Amsterdam hebben wij de elementaire zaken onder de knie gekregen. Ook de veel te vroeg overleden Hans Elst is me van dienst geweest met zijn nederlandstalige handleiding.

Dat was wel nodig ook, want een van de eerste nummers die ik in wilde tikken was ‘Calijides’, een Baskische traditional, waarvan ik alleen een handgeschreven versie voor een niet-gedraaide 5 had.

Hieronder het resultaat van enkele late avonden zwoegen en zweten:
 

Talijanska

De Harmonicahoek

14 april 2017
Talijanska: prachtige, snelle deun. Bij uitstek geschikt voor de trekharmonica.
Dat blijkt een misverstand. Het vereist nogal wat behendigheid en wat smokkelen om deze deun eruit te krijgen.

> Meer

Коробушка - het doosje

De Harmonicahoek

27 april 2016
Door omstandigheden moet ik mij tijdelijk meer op het Russische genre richten. Op zich is Russische muziek wel speelbaar op de trekzak, maar toch moeilijker als de ‘westerse’ deunen die ik gewend ben.

> Meer

Warum bist du gekommen?

De Harmonicahoek

27 april 2016
Er zijn nogal wat mensen die willen ontsnappen aan alle spanning en stress om hen heen. Dan gaan ze naar een ver land met ‘een nog geheel ongerepte cultuur’.
Liever zoek ik het wat dichter bij huis. En ik vond het op YouTube op een Alpenwei: een jong boerenechtpaar, dat hun gelukkigste momenten beleeft als ze samen op de alm achter hun ‘Schwyzer Örgeli’ zitten. Daar zou ik nou graag eens heen willen; daar waar de wereld nog in orde lijkt.

> Meer

Het Olga - Wolga Lied

De Harmonicahoek

5 oktober 2014
Een van mijn leerlingen kwam met bladmuziek aanzetten van een lied dat ik toevallig kende van mijn klassenkampen van het Haagse Daltonlyceum. Hij vroeg of ik het kon transponeren naar C en er nummertjes bij zetten.

> Meer

Kyrkpolska

De Harmonicahoek

Dit is eigenlijk de eerste echt gevoelige deun die ik hoorde op de trekharmonica. In 1998 tijdens mijn eerste Trek er es Uut, van Carl Erik Lundgaard Jensen.

> Meer

Op de Heuvels van Mantsjoerije

De Harmonicahoek

In de workshop van Geert Oude Weernink tijdens Trek er es Uut 2001 leerden we deze deun onder de naam ‘Walzin’ to Mongolia’. Het is aan een boek van toenertijdse Moskou-correspondent Philippe Remarque te danken, dat ik de werkelijke titel heb kunnen achterhalen: Op de Heuvels van Mantsjoerije. Dit is (bijna) de eerste keer dat ik een stuk voorspeel op YouTube. Er zullen er beslist meer volgen.

> Meer

Groeten uit de Auvergne

De Harmonicahoek

Deze ansichtkaart uit de Franse Auvergne kwam van een Quirina van Hof, een leerlinge van mij. De man op de foto speelt éénrijer. Op de kaart staat tevens de bladmuziek van een bourrée.

> Meer

Beukema bewerkt voor harmonica

De Harmonicahoek

Prachtige ‘muzijkstukken’ uit de 19de eeuw, opgetekend Jakob Pieters Beukema (1782-1859). De muziek is door Edwige Leunissen omgezet voor trekharmonica C/F.

> Meer

Mijn uitgebreide Catalaanse selectie vindt je hier:

De Catalaanse Harmonica

De Harmonicahoek

Tegenwoordig wordt Catalaanse muziek voor trekharmonica vooral op de GC-instrumenten gespeeld. In Nederland is CF - met de ‘gedraaide 5 binnenrij de standaard. Daarom heb ik de bladmuziek uit Catalonië genoteerd voor CF.

> Meer

Suserl.mid Het midi-bestand
http://www.stammtischmusik.at/noten/zwiefache.htm Zelfs aan de slag met zwiefachers? Hier kun je je hart ophalen!


Furnesdalingen - Noorse pols. Lesstof van Bjørnar Haugen tijdens ‘Groesmegen’ 2002.



Calijides

Groningse Folktrio Tarducci speelde op 23 maart 2014 voor het eerst in jaren weer samen in het kader van 'Muzikanten met een verhaal'. Daar heeft trekharmonicaspeler Geert Oude-Weernink zijn muzikale levensverhaal verteld aan de hand van platenhoezen en live-muziek fragmenten, zoals het onderstaande ‘Calijides’.

Fragment van Calijides, zoals Harriët de Jonge het speelt op een Baskische trekharmonica. Let op het refrein, dat zij anders speelt als Geert Oude Weernink.

De versie van Geert Oude Weernink - opgenomen tijdens Diatonische Weekend 2000 van de Stichting Volksmuziek Nederland

Tjerk Knop heeft op een heel ander manier naar dit stuk gekeken en kwam op de gedachte om de eerste halve maat als opmaat te beschouwen. Hier kwam hij op, omdat er in maat 11 een halve maat bij wordt gesmokkeld (“Als je kijkt naar maat 22 kijkt dan zie je hetzelfde patroon, maar daar is dat extra staartje weg. De aanzetten in maat 11 naar het B-deel, maat 23 naar het C-deel en maat 33 naar het D-deel zijn m.i. opmaten en dat vond ik wat inconsequent dat dat voor het A-deel niet gold.”).

Op ‘zijn’ versie zie je dat door de opmaat voor A ineens alles op zijn plek lijkt te vallen. (“Alle herhalingen staan – uiteraard – halverwege een maat, maar daarna gaat er weer een opmaat verder. Op geen enkele andere plaats hoeft gecorrigeerd te worden. De delen A, B en C eindigen ook allemaal met die lekkere uithaal: A-F-A-D”).

Verder zijn er wat kleine aanpassingen in de bassen, een beetje peuteren in het C-deeltje met de dubbele grepen, en de nootjes helemaal aan het einde worden ik aan de fantasie van de speler overgelaten (“Want dat zijn eigenlijk verschillende opmaten, dat zou het verwarrend maken.”)


Steun De Harmonicahoek Terug   > Home     > Muziek       > Bladmuziek         > Eigen TEFS’s
Actuele mededelingen van een
onzer sponsors op Facebook: Zweverink Muziek.

Bladmuziek - een selectie


Google Analytics Alternative