Een echte lepelbasser voor het ‘vette’ werk

Mark in zijn element

  • De foto op de hoes van de LP ‘Van harmonika tot accordeon’ (Xilovox 1982) met een onherkenbare Mark Söhngen.
    Van links naar rechts:
    • boven: Noud Martinali, Jurgen Peters en Gerard Voets,
    • midden: Jo Gijsen, Toon Eekels, Mark Söhngen en Piet Huijs,
    • onder: Johan Schoenmakers en Toon Manders.


Zoals je ook elders op deze site kunt zien, is Mark Söhngen van alle markten thuis: of het Cajun, traditioneel Nederlands, Zuid-Amerikaans of wat dan ook is: hij speelt er graag een deuntje van mee. Maar ook houdt hij van het wat-dichter-bij-huis-werk: de muziek uit ‘de streek’.

3 februari 2008
door Eduard Bekker

Mark heeft met zijn Brabantse roots nog menig volksmuzikant persoonlijk gekend. Zo ook Cees Eekels: de smid uit Vught, die zijn eigen harmonica’s bouwde: lepelbassers; solide trekkasten, door de stevige bassen geschikt voor het vette polkawerk en andere stampers.
Een ‘echte Eekels’ is nauwelijks nog te krijgen. Zijn neef, leerling en navolger Noud Martinali bouwde ze echter tot voor kort nog – en wel hele goeie ook. Mark Söhngen wist zowaar een exemplaar te bemachtigen: een A/D-tienbasser, waar hij heel erg mee in in zijn sas is.
Overigens is het in feite niet Mark’s eerste lepelbasser: ook zijn eenrijer van Karel van der Leeuw heeft twee lepelbassen.

  • Piet Huijs.


Piet Huijs

In de 1979 verscheen de LP ’t Geheim van de Smid. Daarop nummers, die bijna allemaal op de lepelbassers van Eekels werden gespeeld door een scala aan oudere heren. Piet Huijs – evenals Noud Martinali ook een Kronenberger –speelde op deze LP de ‘Wiener Polka’. En evenals de smid Cees Eekels en timmerman Noud Martinali was Piet Huijs een echte handwerker: hij was loodgieter en repareerde daarnaast ook accordeons en harmonika’s. Ook wist hij veel van draaiorgels en sneed er ook de ‘boeken’ voor: (de bekende geperforeerde vellen waarin de muziek werd opgeslagen).

Met zijn harmonika's (een oude tweerijer en een steierische drierijer) en met zijn draaorgel luisterde hij allerlei festiviteiten op. Mark Söhngen kwam hem daar geregeld tegen en speelde dan altijd wat met hem samen. Ook was Mark nog te gast als muzikant op zijn zilveren bruiloft. Piet Huys overleed in 2003.

Beginriedeltje

De bovengenoemde Wiener Polka is volgens Mark niet op een ‘lepelaar’ gespeeld, maar op een steier. Maar hij heeft zich daardoor niet laten weerhouden deze fraaie deun weer tot leven te wekken op zijn net veroverde Martinali.
Tevens heeft hij zijn uitvoering meteen maar op muziek gezet. Valt niet mee: wij struikelen nog steeds over het beginriedeltje met 1/16de noten. Zelfs bij vertraagd afspelen gaat het nog te snel om te volgen.

Elitair

Overigens betreurt Mark Söhngen dat dergelijke ‘streekmuziek’ bij de jongere generatie niet meer wordt gespeeld. “Kiers, Visser en Boerenlietjes en Contredansen zijn wel fraai maar toch wel elitair, terwijl ik dat ‘volkse’ juist ook wel zijn charme vind hebben,” aldus Mark.

‘Ge zijt een zager, manneke!’

In zijn lange leven heeft Cees Eekels nooit een blad voor de mond genomen of zijn woorden op een goudschaaltje gewogen. Als iets of iemand hem niet beviel liet hij dat duidelijk merken.

> Meer
Steun De Harmonicahoek Terug   > Muziek     > Bladmuziek & Cd’s       > Bladmuziek         > Mark Söhngen           > Zijn lepelbasser
Actuele mededelingen van een
onzer sponsors op Facebook: De Accordeonspecialist.

Mark Söhngen in actie


Google Analytics Alternative