Tijdens de succesvolle Doorslaande Tongen van 2018 is in meer groepen aandacht besteed aan het gebruik van akkoorden aan de discant. Dit jaar is in workshops juist aandacht worden geschonken aan de tegenovergestelde aan de baskant. Want daar kun je ook veel meer doen dan alleen met bas- akkoord de maat aangeven. Maar tevens kon je losgaan op de tango en jezelf al zingend leren begeleiden.
Ook dit weekend - een vierde van een reeks onder leiding van Mieke Smits en bovengetekende was weer buitengewoon geslaagd. Niet in het minst omdat ook onze diatonische crack John Hop ook is toegetreden tot de organisatie. Daardoor bleef het nog lang onrustig rond de bar...
We hebben veel videomateriaal van dit weekend tot onze beschikking, waar me nu mee zijn begonnen dit te publiceren. Als organisator vind ik de sfeer buiten de workshops heel belangrijk. Gelukkig zijn er muzikanten die daar in de bar graag hun bijdrage aan leveren.
De video-opnamen zijn van Jan Kamphuis, tenzij anders vermeld.
Barscènes met Jan Wim Cupido aan de chromaat en John Hop aan de drierijer(video: Eduard, Jan en Rita)Een van de successen van Doorslaande Tongen zijn de workshops van Harry Dijkstra. Zijn tango-workshop was vrijwel direct volzet.
De presentatie van de workshop van Frans Tromp met uitleg over basgebruik. Eerst een ‘simpele’ scottish, vervolgens de Rope Waltz, afkomstig van de gure Orkney-eilanden.
De presentatie van de workshop van Theodora (zangbegeleiding) over de jungle, waar de leeuw ’s nachts slaapt (overigens slapen leeuwen = voor zover ik ze ken - vooral op savannen).
Idem. Nu een Nederlandse versie van ‘Starry, starry night’. Van Martine Bijl, geïnspireerd op het schilderij ‘Sterrenacht’ van Vincent van Gogh.
Tijdens de tango-workshop van Harry Dijkstra (die voorspeelt op bandoneon).
Er komt al wat meer vaart in.
De uiteindelijke presentatie op zondagmiddag(video: iemand anders dan Jan Kamphuis)Het Open Podium vind ik altijd erg belangrijk. Hier kunnen mensen musiceren voor een redelijk vertrouwde kring. Soms hebben ze nooit eerder voor publiek gespeeld. En ook blijken er spontane gelegenheidsformaties te ontstaan van mensen die hier mekaar hebben ontmoet.
Over de bandoneon gesproken. Vaak word ik aangesproken door buitenstaanders, die zich afvragen of mijn trekharmonica soms een ‘bandolijon’ is. Raad ze dan vooral aan om deze pagina even te bekijken en de verschillen te zien.
DIT is dus een bandoneon. Harry Dijkstra speelt een tango tijdens het Open Podium(video: Jan Kamphuis weer)Lijkt me buitengewoon vervelend. Je staat ergens midden op de intekenlijst, maar tegen het einde van het Open Podium ben je nog steeds niet aan de beurt geweest. Het overkomt Thea. Gelukkig heb ik het als presentator net op tijd in de gaten voordat ik zelf het podium afsluit.
Thea ‘speelt en zingt’ een gedicht van Willem Wilmink (1936 – 2003), de bekende Nederlandse ‘liedjesschrijver’. Met een inleidend praatje over zijn manier van werken.
Thea bezingt de lof op haar jurk, die ze heeft gemaakt van stropdassen.
Leo en Heleen spelen en zingen het oogstlied ‘Autumn Comes’ uit de 16de eeuw.
Jan is een muzikant die thuis is in zeer veel stijlen, maar zich vooral richt op Oost-Europa. Hier hanteert hij een Este garmoshka. Lijkt op een ‘gewone’ tweerijer, is echter niet wisseltonig, maar wel diatonisch. De lap is een geschenk uit Litouwen, waar hij erg trots op is. Hij speelt een stuk van Sweelinck en een Georgische melodie.
Jan Wim uit Vlieland neemt het thema ‘Links’ van dit weekend serieus en speelt een eigen compositie met veel baswerk.
Ouwe getrouwen. Bart, Willem en Rita brengen hier ‘Baby Blue’ ten gehore.
Bart, Willem en Rita zingen ‘Hard Times will come no more’.Hoewel het de bedoeling is dat een ieder maximaal twee stukken laat horen, weten sommigen dit listig te ontduiken, door steeds in een andere formatie te verschijnen.
Wendy speelt solo: de ‘Engelenwals’ van Mark Söhngen op haar Hohner Goudbrand
Arjen zingt en speelt solo over een zekere J.J. Mekenzie, die (zeer ongeloofwaardig) vrouwen verleidt met trekharmonicaspel
Een gelegeheidsformatie Wendy (tweerijer) en Tineke (sopraansaxofoon, of was het nou tenorsaxofoon?) spelen hier een fusiestuk: ‘Die Goldene Khasene’ uit het klezmerboek van Mark Söhngen: klezmer met tangoritme.
Wendy en Arjen, die mekaar tijdens Doorslaanden Tongen hebben leren kennen (in 2016, tijdens mijn enige workshop ooit gegeven), spelen ‘Miz Kerzu’.
Wendy en Arjen spelen ‘Swing Low ’.Inmiddels blijkt te zijn uitgelekt dat ik me wel betrokken voel bij Catalonië. Politiek gezien en ook wat de muziek betreft. Vandaar dat ik ter afsluiting van het Open Podium twee Catalaanse nummers heb laten horen. Blijkbaar zijn ze in de smaak gevallen. Er is zelfs een toegift gevraagd! En durf nooit ‘nee’ te zeggen...
De Pericon Català. Eigen - wat nerveuze - interpretatie van deze Catalaanse mazurka.
Jaleo de Ferreries - een jota uit Menorca. Ondanks een paar misgrepen kon het publiek het toch wel waarderen, heb ik de indruk. Publiek metronoomde klappend mee. Opmerkelijk waar ik daarmee bij het spelen de klemtoon heb gezet. Omdat ik deze heb ingestudeerd door hem van video na te spelen, weet ik eigenlijk niet waar de eerste maat eigenlijk begint...
Als hekkesluiter word ik om een toegift gevraagd. Gelukkig heb ik nog een niet eerder gespeelde pasdoble in reserve gehouden. De Pasdoble del Tusquiets.Hoe het precies heeft gewerkt, weet ik niet, maar blijkbaar is de formule van Mieke Smits en bovengetekende aangeslagen. Als vier jaar lang enthousiaste deelnemers en een prima sfeer. Mieke benadert de docenten, Ellis en Guus van de SVN dragen zorg voor de reservering bij De Glind, de financiën en de kamerindeling en ik maak de affiches, zorg voor info op deze website, stuur mailings en bepaal de logistiek van het weekend zelf.
Dit jaar hebben we bekwame assistentie er bij gekregen van John Hop, die de contacten met de SVN en de lokatie heeft onderhouden. En bovendien de workshop van Harry Dijkstra op vrijdagavond heeft verzorgd, omdat deze die avond was verhinderd.
Van vrijdag 15 t/m zondag 17 november 2019
Dit jaar is in workshops aandacht geschonken aan de baskant. Want daar kun je ook veel meer doen dan alleen met bas- akkoord de maat aangeven.