Op zaterdagavond 1 november speelde de groep ‘Matres & P.’ in de dorpskerk in Wilp. De kerk was goed gevuld. Dat was goed voor de inkomsten: die waren bestemd voor de inbouw van een orgel in de kerk, maar ook voor de akoestiek: de muziek klonk prachtig.
De groep, die doorgaans dansmuziek speelt voor bal folk ‘en andere vrolijke festijnen’, zoals hun visitekaartje vermeldt, had voor deze speciale avond voor een uniek experiment gezorgd. De bekende Deventer organist Ton Zwartkruis trad in het voetspoor van veel klassieke componisten en bewerkte twee melodieën uit de traditionele muziek tot prachtige orgelstukken.
Zo hoorden we de Bourrée en Ronde ‘A bord mon bel enfant’ op het kerkorgel, met een prachtig stukje ‘voetenwerk’ erin: de organist speelde een fragment uitsluitend op de pedalen! Ook vertolkte hij op het orgel een langzame wals. Beide stukken werden eerst door Matres & P. gespeeld. Een bijzonder geslaagde samenwerking!
Het orgel werd ook nog bij twee andere stukken ingezet, twee klassieke Bretonse kerkliederen werden vertolkt door Zwartkruis op het kerkorgel en Serge Boekhoorn op bombarde, in Bretagne een normaal onderdeel van de katholieke mis, een unicum in Wilp.
Voor een groot deel van het publiek was het genre van de traditionele muziek onbekend. Men was aangenaam verrast door de afwisselende arrangementen en door de stijl van de muziek, die duidelijk als dansmuziek te herkennen was. Veel voetjes tikten de maat mee.
Bijzonder was ook het aantal instrumenten dat de leden van de groep bespeelt. Vooral de onbekende, zoals de bombarde, de biniou en de gaita galega baarden veel opzien. Over de instrumenten werd het een en ander verteld. Ook hoorden we iets meer over de herkomst van de traditionele melodieën en weet ik nu dat George Sand een liefhebster was van de bourrée.
Matres & P. hebben een mooie, afwisselende muziekavond verzorgd met heel verrassende elementen.